Wednesday 21 December 2011

Trendspan (in Swedish)

Min artikel om trender som publicerades i TeleComputing News nr 4 2011. Några ankor och flowproblem märkte jag vilka jag ber djupt djupt om ursäkt för. ;)

Vad som är på gång

I takt med att marknaden för IT-tjänster och outsourcing av IT-funktioner förändras så förändras även kraven på aktörerna inom outsourcing. Sedan en längre tid tillbaka har förändringen skett från att tillhandahålla co-location och sourcingtjänster till att tillhandahålla managerade tjänster - sourcing providern har blivit en managed service provider (MSP). I denna artikel ska jag lista och försöka beskriva de trender det talas om mest på marknaden.

Generellt finns det som vanligt en tendens att det är många nya benämningar på saker som egentligen funnits sen en tid tillbaka. Det som är tydligt är att gränserna är rätt suddiga och man kan alltid peka på att ingen har fel och alla har rätt.

 

Moln, SaaS online

Sedan ett par år har online- och molntjänster samt SaaS, med alla dess underkategorier, starkt avancerat på marknaden och det finns idag inget som säger att det kommer att avta. Vissa tjänster kommer exempelvis inte vara tillgängliga för lokal installationer utan endast vara tillgängliga i molnet som en SaaS. Internet är en utmärkt bärare för tjänster, varför skulle man inte nyttja den här tekniken? Däremot kommer hypen avta, det kommer bli en mer gängse standard och vissa cloudwashers/wishclouds kommer att försvinna. Det är helt enkelt många som söker lyckan. Något man inte ska glömma är att många system och funktioner kommer att behöva vara kvar lokalt hos företagen eller husera i privata moln hos MSP:s, allt kan inte flytta till molnet, hybriderna är ett faktum.
  • Hybrider Tänk en hybridbil, mix av ex el och etanol. Hybrid IT är mix av moln (ex privata eller publika), system lokalt på företaget och tjänster från en MSP. Hybrider kommer bestå länge, kanske för alltid.
  • On-demand Behoven på flexibla betalningsmodeller och att avropa tjänster vid behov (On-demand) har ökat för att tillfredsställa krav på kostnadseffektivitet. Det här är väl egentligen ingen ny trend men den fortsätter att öka i efterfrågan.
  • IT Ecosystem Hett, men i grund och botten handlar det om att leverera produkter som tjänster och att produktleverantörerna (mjukvara) team:ar upp sig med solution providers, som ex TeleComputing, för att leverera produkten som en tjänst. Från ax till limpa och tillbaka till ax…få det att gå runt. Inte så knepigt som det låter flashigt.

 

Standard blir anpassat, anpassat blir standard

Jag uppfattar, eller kanske snarare förutspår, att det finns en tendens att standardiserade tjänster ökar och att kundanpassade avtar. Alltså det unika avtar medan det ”fyrkantiga” blir mer anpassningsbart. Av ekonomiska och integrationsmässiga skäl sker denna svängning, det är för dyrt och komplext att specialanpassa. Man behöver anpassa organisationen mot tjänsten istället för tvärtom, det är en omställning men den behöver göras. Samtidigt så blir de standardiserade tjänsterna mer anpassningsbara med tydliga gränssnitt för att integrera två eller flera system.

Virtuella klienter

Sist men inte minst vill jag slå ett slag för virtuella klienter. Och nej, det är absolut inte för att jag arbetar på TeleComputing. Virtuella klienter har ett oförtjänt dåligt rykte, ett rykte som inte på något sätt är aktuellt på marknaden idag, kort sagt ingen pratar om de dåliga ryktena för de finns inte. Ryktena baserar sig på användande av gamla versioner med gammal funktionalitet, dåliga installationer och konfigurationer, dåliga kommunikationslänkar mm. Kommunikationslänkar är inte längre ett problem, bandbredd finns både i marken och i luften och det till mycket rimliga priser. I o m molntrenden så är det naturligt att även köra virtuella klienter över internet. Citrix, VMware, Microsoft och andra leverantörers produkter som finns idag är inte samma sak som det som fanns 2005. Installationer och konfigurationer går att göra rätt. Virtuella klienter är hett och kommer att öka. Det finns egentligen ingen anledning att tro något annat – det fungerar riktigt bra! Sen; vare sig man gillar BYOD så är virtuella klienter, enligt mig, i princip ett måste. Kom förbi och testa nya OnDemand om jag inte lyckats övertyga.

Det här är bara några av sakerna som rör sig på marknaden. Det pratas mycket om moln men det gäller att koka ner vad som är viktigt för just ditt företag. Det är det ex TeleComputing ska vara ett stöd i, en rådgivare och partner.

Ökade krav på outsourcingleverantören

Alla saker som händer på marknaden, vad som är aktuellt nu och kommer att öka i framtiden ställer som tidigare nämnts krav på aktörerna. MSP:n behöver bättre förstå behoven företagets core business ställer och hur de tillfredsställs rätt och effektivt.

Tekniken för att leverera IT som tjänst är oerhört viktig att den är säker och stabil. Den behöver även vara modulär och flexibel för att kunna hantera tjänster från olika leverantörer och källor samt genom olika tekniker men även till olika typer av enheter i och med consumerization-trenden BYOD (Bring Your Own Device). Tekniken är dock ”sekundär”, missförstå mig rätt. Tekniken är oerhört viktig för IT-avdelningen, MSP:n och molnleverantören. För företaget är det funktionen och tillgängligheten som är det viktiga. Detta ställer krav på aktörerna att ha bra enkla och förnuftiga fakturerings- och beställningsfunktioner samt framför allt de mjuka tjänsterna såsom Service Desk, ändringshantering, samordning och samverkan. Det är inom dessa områden avgöranden kommer att stå om att fortsätta att vara en aktör på outsourcingmarkanden eller ej. Kortfattat;
  • Aktören måste kunna beskriva hur en tjänst bringar nytta och ”killing pains” för kunden. K: ” What’s in it for us?”
  • Aktören måste kunna beskriva och motivera varför en bakomliggande föråldrad teknik är nödvändig att uppgradera för att möta framtiden bäst.
  • CIO:n på företagen går mot att vara mer affärs- än teknikinriktad. Tekniken är aktörens angenäma ”bekymmer”, och den ska förvandlas i business för CIO:n.
  • Aktören ska vara företagets öra mot marknaden samt vara en del i och bidra till företagets ökade effektivitet och produktivitet.
  • Aktören ska hjälpa kunden att vara en attraktiv arbetsgivare. Människor, och framför allt unga människor, ser mycket på vad företagen kan göra för dem. En attraktiv IT-miljö är en viktig del av den.
  • Aktören ska vara den betrodda rådgivaren. Partnerskap mellan företaget och aktören är absolut avgörande för en lyckad IT as a Service. Glöm inte; it takes two to tango.

No comments:

Post a Comment